Covid-19-pandemia on muuttanut toimintatapojamme enemmän kuin mikään muu tapahtuma nykyhistoriassamme. Mitä muutoksia pandemiasta seuraa vuonna 2021 ja mistä muutoksista tulee pysyviä? Kuinka organisaatioiden tulisi sopeutua varmistaakseen työntekijöilleen hyvän ja houkuttelevan työpaikan sekä -ympäristön tulevaisuudessa?
Viime vuonna Adecco Group -konserni teki tutkimuksen työn tulevaisuudesta haastattelemalla 8000 18-60 -vuotiasta toimistotyöntekijää. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, mitä taitoja tarvitaan tulevaisuudessa, ja tarkasteltiin mitä uusia työmenetelmiä otetaan käyttöön.
Tutkimus osoitti, että vastaajilla oli hyvin erilaisia tapoja tarkastella ja arvioida työpaikkaansa ja että viime vuoden aikana tapamme työskennellä on muuttunut valtavasti. Tutkimus keskittyi myös vastaamaan kysymykseen, kuinka yritykset voisivat lunastaa työntekijöidensä odotukset tulevaisuudessa. Voit käydä lukemassa tärkeitä oivalluksia kyselystä täältä: ”Resetting Normal: Defining the New Era of Work”.
Tulevaisuus on joustava
Joustavan työn käsite ja toteutus oli nousussa jo ennen pandemiaa. Mutta käsite, jota kerran pidettiin nousevana trendinä, on nyt muodostumassa ennemminkin säännöksi kuin poikkeukseksi. Organisaatiot ja työntekijät ovat yhtä mieltä siitä, että joustavuus parantaa työn ja yksityiselämän välistä tasapainoa, ja tämän on huomattu parantavan myös työsuoritustamme. Etätyön ja toimistossa työskentelyn yhdistelmän, ns. "hybridityön", ennustetaan olevan seuraavien vuosien suunta.
Etänä työskennellessään työntekijät säästävät aikaa työmatkoissa ja voivat keskittyä monimutkaisempiin tehtäviin rauhallisemmassa ympäristössä. Toisaalta työ toimistossa tarjoaa enemmän mahdollisuuksia yhteistyölle ja pohjan vahvemmalle yrityskulttuurille. Lähes kolme neljäsosaa vastaajista, 74 prosenttia, ajattelee, että etätyön ja toimistotyön yhdistelmä olisi paras. Raportti osoitti, että ihanteellinen tasapaino työntekijöillä olisi viettää 51 prosenttia ajastaan toimistolla ja 49 prosenttia etätyössä.
Fokus tuottavuuteen, ei”kahdeksasta neljään” -ajatteluun
Joustavan työn suuri etu on, että työntekijät voivat itse päättää aikataulustaan. Raportti osoittikin, että kolme neljäsosaa tutkituista haluaa joustavan työajan. Painotus tulosten mittaamiseen työtuntien sijaan on kyselyn mukaan noussut selväksi trendiksi. Itse asiassa 69 prosenttia kyselyyn osallistuneista haluaisikin työsopimustensa pohjautuvan tavoitteisiin ja tuloksiin eikä työtunteihin.
Tunneälykäs johtaminen
Tulevaisuuden johtajuus on paljon muutakin kuin vain joustavan työn tarjoamista. Tunneälystä tulee tärkeämpää kuin koskaan, sillä työntekijöitä ei enää näe fyysisesti yhtä usein kuin aikaisemmin. Etätyöskentelyssä ei olekaan kyse vain uuden työskentelytekniikan oppimisesta, vaan myös ajattelutapamme on muututtava. Johtajien odotetaan panostavan enemmän työntekijöihinsä varmistaakseen, että he ovat motivoituneita, pyrkivät samoihin tavoitteisiin ja tuntevat tulevansa nähdyiksi. Tutkimus osoitti, että 74 prosenttia vastaajista haluaa esihenkilönsä olevan yhteistyöhaluinen ongelmanratkaisija ja mukautuva persoona, joka omaa empaattisen ja auttavaisen johtamistyylin.
Työntekijöiden taitojen kehittäminen avainasemassa
Digitalisointi on kiihtynyt monilla aloilla, mikä tarkoittaa, että yritysten ei tarvitse keskittyä vain uusiin rooleihin, vaan myös uudentyyppisiin työntekijöihin. Tulevaisuuden työvoima tulee olemaan sopeutuvaa, sillä on vahvat digitaaliset taidot ja halukkuutta jatkuvaan kehittymiseen.
Yritykset, jotka panostavat organisaation sisällä olevan osaamisvajeen poistamiseen lisäkouluttamalla nykyistä henkilökuntaansa vähentävät kustannuksiaan ja samalla lisäävät työntekijöiden sitoutumista ja uskollisuutta yritystä kohtaan. 69 prosenttia tutkimukseen vastanneista kokeekin digitaalisten taitojen kehittämisen olevan keskeistä lähitulevaisuudessa.
Uusi luottamuksen aikakausi
Pandemian aikana monet työnantajat ovat voittaneet työntekijöidensä luottamuksen ja näyttäytyvät nyt luotettavimpina instituutioina "palauttamaan normaalitilan". Työnantajien katsotaan yleisesti asettaneen työntekijänsä etusijalle ja hoitaneen kriisin tehokkaasti. Raportti osoitti, että kuusi kymmenestä vastaajasta luottaa siihen, että heidän esihenkilönsä ja yritysjohto tukevat heitä tulevissakin kriiseissä. Luottamuksen mukana seuraa myös lisääntynyt vastuu - 80 prosenttia vastaajista uskookin, että heidän työnantajansa ovat vastuussa paremman työympäristön varmistamisesta pandemian jälkeen.
Työtapamme on muuttunut kuluneen vuoden aikana, emmekä palaa toimimaan samalla tavalla kuin ennen pandemiaa. Nyt meidän on löydettävä "uusi normaalimme". Tämä tarkoittaa, että meidän on omaksuttava ja hyväksyttävä digitalisaation rooli, mukautettava jatkuvasti tapaamme johtaa työvoimaamme ja täytettävä työntekijöiden uudet odotukset. Näitä haasteita ja muutoksia ei pitäisi nähdä esteinä, vaan arvokkaana mahdollisuutena luoda uusi ja parempi työmaailma.