Työnantajamielikuva eli employer branding on ratkaisevassa roolissa siinä, kuinka kiinnostavana yrityksesi nähdään työnhakijamarkkinoilla ja millainen maine yritykselläsi on. Mitä yrityksestäsi puhutaan toimipisteen ovien ulkopuolella? Työnantajamielikuvaa ei rakenneta tai kehitetä yhdessä silmänräpäyksessä, vaan kyseessä on pitkäkestoinen prosessi, joka voi kestää viikkoja, kuukausia tai vuosia. Työnantajamielikuvaan panostaminen systemaattisesti ja johdonmukaisesti vahvistaa yrityksesi vetovoimaisuutta hakijoiden mielestä ja siten parantaa yrityksesi tunnettuutta ja lisää potentiaalisten hakijoiden määrää, kun yrityksesi etsii uusia osaajia.
Yrityksesi kiinnostavuus takaa menestyksen
Jotta yrityksesi menestyy, tarvitaan riittävästi osaajia. Jotta yrityksesi tavoittaa riittävästi osaajia, on yrityksesi oltava hakijoiden silmissä kiinnostava ja houkutteleva. Työnantajamielikuvaan panostaminen tulisikin olla yrityksesi jokaisen prosessin ytimessä.
Duunitorin toteuttaman kansallisen rekrytutkimuksen ensimmäisessä osassa on tutkittu työnantajabrändiä ja rekrytointimarkkinoinnin merkitystä. Tutkimuksesta käy ilmi, että 60 % tutkimukseen osallistuneista 570 vastaajasta kokee, ettei työnantajabrändi ole tarpeeksi huomioitu ylimmän johdon suunnalla, vaikka 84 % on sitä mieltä, että positiivinen työnantajabrändi tukee organisaation yleistä brändiä markkinoilla.
Lisäksi 74 % vastaajista on sitä mieltä, että kehnolla työnantajabrändillä voi olla negatiivisia vaikutuksia yrityksen liiketoiminnalliseen menestykseen. Sen sijaan positiivinen työnantajamielikuva näkyy yrityksen tunnettuuden parantumisessa, potentiaalisten hakijoiden laadun määrän parantumisessa sekä olemassa olevan henkilöstön sitoutumisasteessa. Mitä parempi työnantajamielikuva yritykselläsi on, sitä helpommin tiimisi erottautuu ihanteellisella, positiivisella tavalla kilpailevista työantajayrityksistä.
Millaisena haluat yrityksesi näyttäytyvän?
Työnantajamielikuvan rakentamisessa tai kehittämisessä on olennaista se, millaisen viestin haluat yrityksestäsi välittää. Mitä haluaisit potentiaalisten uusien kollegoidesi tietävän yrityksestäsi – onko yrityksesi ehkä toimialansa edelläkävijä? Koetko, että yrityksesi uramahdollisuuksista tai inklusiivisesta yrityskulttuurista ei ole tiedotettu tarpeeksi? Vai haluatko kertoa lisää yrityksesi vastuullisuudesta? Miten yrityksesi arvot heijastuvat käytännön tekemiseen?
Orgaanisella työantajamielikuvakampanjoinnilla on suuri merkitys – toisin sanoen esimerkiksi henkilöstön tuottama materiaali eri somekanavissa on tehokas keino kertoa siitä, millainen työnantaja yrityksesi on ja miksi uusien kollegoiden pitäisi hakeutua juuri organisaatioosi. Käännä siis katseesi nykyisiin työntekijöihisi – henkilöstö on yrityksesi tärkein valttikortti. Hakijat haluavat tietää, miksi yrityksesi on hyvä ja kiinnostava työnantaja, joten anna työntekijöille puheenvuoro!
Työnantajamielikuva rekrytoinnissa
Pelkästään sisäinen toiminta ei välttämättä riitä; työnantajamielikuvan rakentaminen tai kehittäminen on pitkäkestoinen prosessi, joka useimmiten vie enemmän aikaa verrattuna yksittäiseen rekrytointiprosessiin.
Adeccon markkinointitiimi rakentaa yrityksesi tarpeitasi vastaavan kampanjan, jolla vahvistetaan yrityksellesi positiivista näkyvyyttä ja varmistetaan potentiaalisten hakijoiden tavoittaminen. Kampanja suunnataan yrityksesi toivomalle kohderyhmälle. Räätälöimme kanssasi juuri tarpeisiisi sopivan konseptin työnantajamielikuvakampanjalle, joka voi sisältää esimerkiksi videotuotantoa, työntekijätarinoita, blogiartikkeleja ja laajempaa mainontaa eri digitaalisissa kanavissa.
Työnantajamielikuva työarjessa
On hyvä huomioida, että pelkästään työnantajamielikuvakampanjoinnilla ei saavuteta toivottuja tuloksia; jos yrityksesi kulttuuri ei vastaa kampanjoinnin avulla annettua mielikuvaa, ei pitkässä juoksussa hakijakunnasta löydy sitoutuneita työntekijöitä. Onkin tärkeää, että työnantajamielikuva vastaa sitä, miten yrityksesi arki todellisuudessa sujuu. Kohdellaanko kaikkia kollegoita tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja reilusti? Toteutetaanko rekrytointiprosessit aina objektiivisesti ja monimuotoisuutta kunnioittaen, ja miten yrityksesi panostaa onnistuneeseen hakijakokemukseen?
Haluatko kuulla lisää, miten Adecco auttaa yritystäsi paremman työnantajamielikuvan luomisessa? Tutustu markkinointipalveluihimme tai ota meihin yhteyttä!