Huijausyrityksiä Adeccon nimissä! Olemme saaneet tietoomme, että Adecco Finlandin rekrytoijina esiintyvät henkilöt ovat lähestyneet ihmisiä viesteillä Whatsapissa, Facebookissa, Messengerissä ja sähköpostilla. Näillä henkilöillä ei ole mitään yhteyttä Adeccoon. Jos epäilet saamasi viestin oikeellisuutta, voit tarkistaa Adecco Finlandin yhteystiedot kotisivuiltamme. Kaikki avoimet työpaikkamme löytyvät täältä!

Announcement bar for clients

Mielenterveys on jokaisen oikeus – myös työpaikalla

10. lokakuuta on yhtä kuin maailman mielenterveyspäivä, jonka tarkoituksena on nostaa esiin mielenterveyden merkitys niin yksilön kuin yhteiskunnan näkökulmasta. Mielenterveyspäivän teema vaihtuu vuosittain, ja vuonna 2024 päivän teemana on ”Mielenterveys työpaikalla”. Teeman mukaisesti jokaisella tulisi olla oikeus turvalliseen ja terveelliseen työpaikkaan.

Sekä henkilököhtaisessa elämässä tapahtuvat muutokset että työpaineet vaikuttavat meidän jokaisen hyvinvointiin. Suomen Mielenterveys Ry:n mukaan vähintään 20-25 % suomalaista kärsii vuosittain mielenterveydellisistä häiriöistäm ja jopa 53,2 % myönteisistä työkyvyttömyyseläkepäätöksistä johtuu mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöistä. Kaiken kaikkiaan mielenterveydelliset ongelmat kustantavat Suomessa joka vuosi jopa noin 11 miljardia euroa.

Tässä blogissa tarkastelemme, millaiset konkreettiset toimenpiteet edistävät henkistä hyvinvointia työpaikalla.

Mielenterveys työpaikalla

Maailman terveysjärjestö (WHO) määrittelee mielenterveyden hyvinvoinnin tilaksi, jossa yksilö selviytyy arjen paineista ja haasteista ja pystyy työskentelemään tuloksellisesti ja osallistumaan ongelmitta työyhteisön toimintaan. Hyvinvoiva yksilö kykenee tunnistamaan omat kykynsä ja suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Työterveyslaitos toteaa, että mielenterveyden tukeminen työyhteisössä tarkoittaa työn ja henkilöstön voimavarojen vankentamista, kuormittuneiden tai sairastavien työntekijöiden auttamista sekä epäkohtien havaitsemista ja niihin puuttumista. Työyhteisön hyvinvoinnista on vastuussa jokainen työyhteisön jäsen.

Johtamisen vaikutus työyhteisön hyvinvointiin

Moderni johtaminen ei ole pelkästään asiajohtamista ja numeroita, vaan tunneälyn merkitys esihenkilötyössä korostuu työelämässä, jossa muutoksista on tullut pysyvä osa perusarkea. Hyvä yhteishenki johtaa tehokkaampaan työpanokseen ja sujuvaan työntekoon. Työyhteisön hyvinvointia tukee avoin, selkeä, osallistava, oikeaan aikaan ajoitettu, asiallinen ja oikeudenmukaisuuteen pohjautuva johtamistapa.

Miten seuraavat konkreettiset esimerkit näkyvät omassa johtamistyylissäsi?

Avoin kommunikaatio

Pidä säännöllisesti työntekijöiden kanssa ura- ja kehityskeskusteluja, joissa työntekijät voivat vapaasti kertoa suunnitelmistaan ja toiveistaan. Viesti työntekijöiden suuntaan rehellisesti ja avoimesti – varmista tiedonkulku, jotta työntekijät pysyvät ajan tasalla yrityksen tavoitteista ja visioista. Anna tiimillesi säännöllisesti palautetta hyvin suoritetuista tehtävistä, mutta keskustele myös rakentavasti ja asiallisesti, jos parantamisen varaa vielä voisi olla.

Työkuorma tasaiseksi tiimin kesken

Jos työntekijän työpöydälle lastataan sen verran vino pino työtehtäviä, ettei hänen päälakeaan näy tehtäväpinon alta, on se pitkässä juoksussa työntekijän näkökulmasta sekä kuluttavaa että epämotivoivaa. Voiko tehtäviä delegoida järkevämmin tai onko tiimin roolituksessa ja tehtävänkuvissa selkeyttämisen varaa? Saisiko rutiininomaisia työvaiheita sujuvoitettua digitaalisten työkalujen avulla?

Anna työntekijöille mahdollisuus kehittymiseen yhdenvertaisesti

Yrityksesi tuottavuuteen ja menestykseen vaikuttaa se, onko yrityksessäsi riittävästi oikeaa ja tarvittavaa osaamista ja onko osaaminen sijoitettu varmasti oikeisiin rooleihin. Henkilöstön osaamisen kehittäminen ja päivittäminen ovat nykypäivän työelämässä yrityksesi valttikortteja henkilöstön sitouttamisessa ja hyvinvoinnissa. Osaamisen päivittäminen ja kehittäminen esimerkiksi lisä- tai uudelleenkoulutusten avulla ja myös tasavertaiset etenemismahdollisuudet yrityksen sisäisissä rooleissa palvelevat niin työntekijän kuin yrityksesi tavoitteita.

Tee työympäristöstä joustava

Etenkin nuoremmat työntekijät peräänkuuluttavat joustoa työarkeen. Perhe-elämän ja työn yhdistämisen helpottaminen joustavalla työajalla ja mahdollisuus etätyöskentelyyn ovat konkreettisia askeleita työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Turvaa lisäksi työntekijöiden oikeus vapaisiin. Anna jokaisen tiimin jäsenen pitää lomansa ilman, että he joutuvat stressaamaan töitä lomillaan. Panosta työkulttuuriin, jossa sähköposteihin ei odoteta vastauksia työajan ulkopuolella. Johda tiimiä omalla esimerkilläsi, äläkä venytä työpäivää jatkuvasti!

Jokainen osallistuu työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen

Ei ole mitenkään tavatonta, että työpaikkailmoituksessa korostetaan tiimihenkisyyttä ja yhteen hiileen puhaltamisen merkitystä. Miten nämä toteutuvat käytännössä työpaikallasi? Entä miten sinä edistät omalla toiminnallasi ja käyttäytymiselläsi kollegoiden henkistä hyvinvointia?

Pienikin teko edistää hyvinvointia työpaikalla

Yksinkertaisillakin toimenpiteillä voi vaikuttaa siihen, että ihan jokainen voi työpaikalla hyvin. Reilu toiminta, hyvät käytöstavat, empatia, toisten kunnioitus ja arvostaminen, keskinäinen kunnioitus ja ymmärrys sekä monimuotoisuuden tukeminen edistävät työyhteisön hyvinvointia ja turvallista ilmapiiriä. Jopa niinkin pieniltä tuntuvat asiat kuin hymy ja tervehtiminen voivat olla kollegasi päivän pelastus! Muista, että työyhteisössä kaikki ovat samalla viivalla; titteli, ikä tai koulutustausta eivät tee kollegasta parempaa tai huonompaa.

Työpaikan pelisäännöt koskevat kaikkia

Jatkuva paineistaminen, epäluottamus, leimaaminen ja työpaikkakiusaaminen ruokkivat työyhteisössä pahaa oloa. Epäasialliseen käytökseen ja kiusaamiseen tulee aina puuttua. Jos esimerkiksi huomaat kollegan heittävän epäasiallista vitsiä naapuritiimin kollegan persoonasta, perhetilanteesta tai mielenterveydestä, nosta kissa pöydälle ja keskustele tarpeen vaatiessa tilanteesta esihenkilösi kanssa. Työyhteisössä ainut juoru, jota tulee ravita, on työkaverin pöydällä oleva huonekasvi, eikä esimerkiksi kollegan henkilökohtainen elämä.

Auta ja ota itsekin apua vastaan

Anna apua, kun sitä tarvitaan. Opettele myös itse ottamaan apu vastaan, kun sitä tarvitset, äläkä jää sinnittelemään loppumattoman työvyyhdin alle. Varmista osaltasi, että työpaikan tuoreimmat jäsenet otetaan mukaan työyhteisöön ja saavat varmasti riittävästi tietoa työpaikan käytännöistä ja tavoista.

Tutustu työkavereihin

Sinun ei luonnollisestikaan tarvitse vängän väkisin alkaa hieroa ystävyyttä työkavereiden kanssa, jos se ei tunnu sinusta luontevalta. Osoita kuitenkin, että olet kiinnostunut työkavereistasi ja siitä, mitä heille oikeastaan kuuluu – ja kuuntele aidosti, mitä työkaverisi sanovat. Läsnäolo on yllättävän isossa roolissa, kun puhutaan hyvästä työilmapiiristä!

Aivan jokainen henkilö, joka astuu työpaikalle, vaikuttaa omien tekojensa ja sanojensa kautta siihen, millainen ilmapiiri työpaikalla on valloillaan. Työelämässä vastaan tulee jatkuvasti muutoksia ja työkuorman paino voi vaihdella, mutta kun tiimissä puhalletaan yhteen hiileen, muutokset on helpompi ottaa vastaan.

Kirjoittaja
Adecco

Muita sinua kiinnostavia blogitekstejä