Huijausyrityksiä Adeccon nimissä! Olemme saaneet tietoomme, että Adecco Finlandin rekrytoijina esiintyvät henkilöt ovat lähestyneet ihmisiä viesteillä Whatsapissa, Facebookissa, Messengerissä ja sähköpostilla. Näillä henkilöillä ei ole mitään yhteyttä Adeccoon. Jos epäilet saamasi viestin oikeellisuutta, voit tarkistaa Adecco Finlandin yhteystiedot kotisivuiltamme. Kaikki avoimet työpaikkamme löytyvät täältä!

Announcement bar for clients

Kuinka luoda vahva LinkedIn-profiili?

Kuinka luoda vahva LinkedIn-profiili, jolla voi erottautua muista ammattilaisista ja tulla potentiaalisen työnantajan löytämäksi? LinkedIn on maailman suurin ammatillinen verkostoitumispalvelu, jolla on yli 700 miljoonaa käyttäjää yli 200 maassa. Se on palvelu, jonka avulla sekä asiantuntijarooleissa työskentelevät että suorittavien tehtävien osaajat voivat tuoda esille ammatillista osaamistaan ja työkokemustaan. LinkedInin kautta löytyy runsaasti työpaikkailmoituksia, ja lisäksi käyttäjät pääsevät verkostoitumaan sekä uusien että aikaisempien työelämäkontaktiensa kanssa. LinkedIn on nykyään myös suorahakijoiden aktiivisesti käyttämä palvelu, joten uusi työ voi hyvinkin löytyä LinkedInin kautta.

Miksi LinkedIn-profiilia tarvitaan?

LinkedIn on paikka, jossa rekrytoijat ja työnantajat etsivät jatkuvasti uusia osaajia. Jos sinulla on vahva Linkedin-profiili, on hyvin mahdollista, että seuraava työnantajasi on yhteydessä sinuun sen sijaan, että tilanne olisi päinvastoin; työhakemuksen lähettämisen sijaan voitkin saada mielenkiintoisen yhteydenoton suorahakijalta tai sinua kiinnostavasta yrityksestä. Käymme läpi askel askeleelta, kuinka teet vahvan profiilin maailman suurimmassa ammatillisessa verkostossa.

Täydennä otsikko-osio huolellisesti

Kun avaat LinkedIn-profiilisi, aivan nimesi alapuolella on tilaa lyhyelle otsikolle (headline). Otsikko näkyy muun muassa rekrytoijien hakutuloksissa, yhteydenottopyynnöissä, viesteissä ja verkostoituessasi, joten hyödynnä tätä tilaa käyntikorttinasi - otsikko on sinulle mahdollisuus esitellä ammatillista persoonaasi. Valitse muutama osaamistasoasi kuvaava tehtävänimike ja avainsana, jotta potentiaaliset työnantajat näkevät, mitä osaat ja minkälaiseen työhön voisit sopia.

Tarvitseeko LinkedInissä profiilikuvaa?

Kuvan lisääminen ei ole suinkaan pakollista, mutta kuvan avulla voit erottautua loputtomasta ehdokasvirrasta positiivisesti eduksesi. Ihmisillä on taipumus kiinnittää huomiota enemmänkin kuvaan kuin tekstiin, eikä LinkedIn tee tähän poikkeusta. Kuvan ei tarvitse olla ammattikuvaajan ottama ja viimeisen päälle hiottu - sen sijaan tärkeintä on, että sinusta välittyy ammattimainen ja asiallinen vaikutelma. Vältä sekavia taustoja ja kuvia, joissa kasvosi eivät näy kunnolla. Muista, että LinkedIn on ammattiverkosto, joten jätä juhlahumussa kuvatut otokset muita somekanavia varten ja valitse mieluummin työtehtävääsi sopiva, asiallinen kuva. LinkedInin keräämään dataan perustuvat tiedot kertovat, että tilit, joihin on lisätty profiilikuva, saavat 9 kertaa enemmän yhteydenottopyyntöjä ja 21 kertaa enemmän profiilivierailuja verrattuna tileihin ilman kuvaa.

Yhteenveto

Yhteenveto on rinnastettavissa myyntipuheeksi. Yhteenvedossa (summary) saat mahdollisuuden antaa ytimekkään kuvauksen siitä, kuka olet ja mitä osaamista ja kokemusta sinulla on. Tavallisesti vakionäkymä näyttää vain kolme ensimmäistä riviä yhteenvedostasi, joten varmista, että lisäät tärkeimmät tiedot aivan yhteenvedon alkuun kiinnittääksesi lukijan huomion. Kerro urasaavutuksistasi ja sekä muista saavutuksista, joista olet ylpeä. Anna esimerkkejä valmiuksistasi ja taidoistasi ja kerro, miten ne ovat auttaneet sinua aikaisemmissa työtehtävissäsi. Jotta teksti olisi helposti luettava, voit hyödyntää ranskalaisia viivoja. Yhteenvedon ei tarvitse olla kilometrien pituinen, vaan noin 40 sanaa on sopiva pituus yhteenvedolle.

Työkokemuksen merkitys LinkedInissä

Työkokemuksen esille tuominen on luonnollisesti kenties tärkein osa LinkedIn-profiiliasi. Siksi on tärkeää, että pyrit kuvailemaan aiempia työtehtäviäsi sen sijaan, että vain listaisit työpaikkasi. Työkokemusosio on sinulle oiva mahdollisuus kertoa taidoistasi, joita olet kerryttänyt aiemmissa työtehtävissäsi sekä osoittaa, että sinulla on työkokemuksesi ansiosta taitopankissa yllin kyllin ansioita. Pidä huoli, että tehtävänimikkeesi on varmasti ajan tasalla, jotta profiilisi nousee esiin rekrytoijien hauissa. Tittelin lisääminen tuo viisi kertaa enemmän yhteydenottopyyntöjä ja kahdeksan kertaa enemmän profiilikävijöitä LinkedInin mukaan.

Helpottaaksesi lukukokemusta voit käyttää tässäkin kohdassa ranskalaisia viivoja – täten saat jaoteltua työtehtävät selkeästi kunkin työsuhteen alle. Varmista kuitenkin myös, että tuot esille saavutuksesi ja vastuualueesi. Sinun ei tarvitse mainita jokaista työpaikkaa, varsinkin jos uravuosia on jo kertynyt useampi, vaan ota mukaan ne työpaikat, jotka sisältävät sinun mielestäsi relevantteja taitoja uraasi ajatellen.

Verkosto ja suositukset

Kun profiilisi on mielestäsi hyvässä kuosissa, on aika verkostoitua! Verkostoitumalla vanhojen kollegoiden kanssa osoitat, että sinulla on laaja kontaktiverkosto ja olet digitaalisesti aktiivinen. Älä unohda lisätä verkostoosi opiskeluaikaisia tuttavuuksiasi. Ja kyllä, on ihan okei lisätä myös perheenjäseniä ja ystäviä! Heillä nimittäin saattaa olla verkostossaan tuttava, joka etsii juuri kaltaistasi osaajaa.

Ota vastaan esimerkiksi kollegoiltasi ja esihenkilöilltäsi saamasi suositukset ja lisää ne profiiliisi. Suositukset antavat profiiliisi päätyneelle vahvistuksen siitä, että olet osaava ja pätevä. Jos sinulla ei ole vielä suosituksia, pyydä niitä rohkeasti esimerkiksi entisiltä työkavereiltasi, joiden kanssa olet työskennellyt läheisesti, ja pyydä heitä nostamaan esiin taitoja, joita haluat näyttää profiilissasi. Muista vastavuoroisuuden merkitys ja toimi suosittelijana muille!

Mukautettu URL

Helppo mutta erittäin tehokas keino saada profiili näkymään rekrytoijien hakutuloksissa korkealla on mukauttaa LinkedIn-profiilisi URL-osoite. Klikkaa profiilissasi kohtaa ”Muokkaa URL” oikeanpuoleisesta yläkulmasta ja vaihda URL-osoitteeseen nimesi. Jos sinulla on yleinen nimi, saattaa haluamasi URL olla jo varattu. Valitse tällöin URL, joka on niin lähellä nimeäsi kuin mahdollista.

Viimeinen vihje – ole tarkkaavainen oikeinkirjoituksen ja kieliopin suhteen. Kirjoitusvirheillä voit antaa itsestäsi jopa huolimattoman vaikutelman ja jäädä siksi muiden ehdokkaiden taakse. Voit esimerkiksi pyytää verkostoasi tarkistamaan, miltä profiilisi näyttää.

Kaipaatko lisää vinkkejä työnhakuun? Olemme koonneet työnhakua sujuvoittavia vinkkejä blogiimme. Käy myös selaamassa Adeccon avoimet työpaikat ja ota yhteyttä lähimpään Adeccon toimipisteeseen - me autamme sinut urallasi toivomaasi suuntaan.

Kirjoittaja
Adecco

Muita sinua kiinnostavia blogitekstejä