Kuinka käsitellä rakentavaa palautetta? Palautteen saaminen on ensisijaisen tärkeää, jotta voi kehittyä työssä. Negatiivinen palaute voi olla joko rakentavaa tai hajottavaa - rakentavaa palaute on silloin, kun se on oikeudenmukaista ja perusteltua ja sen lähtökohta on auttaa toista kehittymään. Rakentava palaute sisältää lisäksi konkreettisia kehitysehdotuksia. Mutta kun joku antaa sinulle kritiikkiä työstäsi tai siitä, miten käyttäydyt, sinun voi olla vaikeaa olla vetäytymättä puolustusasemiin, vaikka kuinka rakentavasti asia esitettäisiinkin. Tämä on inhimillistä, ja me kaikki syyllistymme toisinaan puolustautumiseen. Omien kehityskohteiden tunnistaminen on kuitenkin todella tärkeää oman kehityksen kannalta - kukaan meistä ei ole täydellinen!
Tässä blogitekstissä kerromme, miten voit käsitellä rakentavaa palautetta ammattimaisesti ja saada siitä parhaan hyödyn.
Kuinka käsitellä rakentavaa palautetta?
Ensimmäinen asia, joka sinun tulee tehdä saadessasi kritiikkiä, on ei mitään. Älä reagoi heti, vaan anna itsellesi aikaa käsitellä asiaa. Kuuntele rauhassa, mitä keskustelun vastapuoli kertoo – lyhyt tauko auttaa sinua pysymään rauhallisena ja välttämään spontaanit puolustautumisryöpyt.
Keskity palautteen tuomiin hyötyihin
On hyvä syy siihen, miksi puhutaan rakentavasta kritiikistä – sen tarkoituksena on auttaa sinua suoriutumaan työstäsi paremmin. Muistuta itseäsi siitä, että palautteen saaminen on sinulle mahdollisuus arvioida kehityskohteitasi ja ennen kaikkea keino kehittää osaamistasi. Varo reagoimasta negatiivisesti vain siksi, että palautteen antaja on joku, jonka kanssa et tule toimeen. Vaikket kuuluisi palautteen antajan ihailijakerhoon, hänen mielipiteensä ei ole automaattisesti väärä, joten unohda ennakkoluulosi heti alusta lähtien.
Kuuntele tarkkaavaisesti
On yleistä yrittää analysoida jokainen kommentti ja valmistella argumentti palautesanoja vastaan. Jotta voit hyötyä palautteesta, keskity kuuntelemaan, mitä palautteen antaja todella sanoo. Tämä auttaa sinua ymmärtämään puhujan lähtökohdat. Älä keskeytä, vaan odota, kunnes hän on saanut sanottavansa sanottua, ja ole läsnä hetkessä. Jos kaipaat selvennyksiä tai tarkennuksia, voit pyytää palautetta antavaa selventämään epäselvät kohdat.
Osoita arvostusta
Vaikka negatiivista palautetta ei aina ole helppo kuunnella, sinun tulisi aina kiittää palautteen antajaa. Hän on käyttänyt aikaa siihen, että hän keskustelee asiasta kanssasi, ja on tärkeää antaa siitä tunnustusta. Kiittäminen ei tarkoita, että sinun täytyy olla samaa mieltä palautteen kanssa; kiitoksella ilmaiset vain kunnioittavasi kollegasi mielipidettä ja aikaa.
Esitä kysymyksiä ja keskustele ratkaisuista
Kun olet kuunnellut kaiken palautteen, voit käydä sen läpi uudelleen ymmärtääksesi sen pääkohdat paremmin. Lisäksi sinun täytyy myös antaa vastaus omasta näkökulmastasi. Kyse ei kuitenkaan ole vastaväitteestä – muista, että puolustuskannalla oleminen ei edistä hedelmällistä keskustelua.
On hyvä idea pyytää konkreettisia esimerkkejä siitä, mikä on antanut aihetta tälle palautteelle. Pohdi sitten, onko kyseessä kertaluontoinen virhe vai toistuva ongelma. Varmista, että ymmärrät, mistä asioista olet samaa mieltä. Keskustelkaa lopuksi tavoista, joilla voit parantaa toimintaasi. Pyydä myös ehdotuksia tähän – rakentavan kritiikin tarkoituksena on auttaa sinua kehittymään, ja yhteistyö on siinä hyvä apu.
Voi myös olla, että palaute ei osu kohdalleen tai että esille nostetut ongelmat eivät ole sinun vikasi. Kerro tällöin rauhallisesti, mistä tilanteessa oli kyse, jotta palautteen antaja saa laajemman kuvan asiasta. Sinun ei tarvitse mennä yksityiskohtiin, eikä kannata osoittaa muiden virheitä; kerro vain, mitä tapahtui, ja anna toisten vastata itse omista toimistaan.
Sovi seurantatapaaminen
Keskusteleminen negatiivisesta palautteesta – oli se kuinka rakentavaa tahansa – ei ole kenenkään suosikkiajanvietettä, ei edes palautteen antajan. Siksi onkin tavallista huokaista helpotuksesta, kun palautetuokio on ohi ja on aika palata suoraan töihin. Tämä on kuitenkin virhe. Jos palautetapaamisen järjestänyt henkilö ei järjestä myös seurantakeskustelua, sovi itse sellainen kuukauden päähän. Tällöin sinulla on aikaa tehdä muutoksia tai parannuksia työtapoihisi, kokeilla ratkaisuja ja pyytää neuvoja sekä palautetta kollegoilta. Kun seurantatapaamisen aika koittaa, keskustele siitä, mitä annetuista kehitysehdotuksista olet päässyt hyödyntämään ja millä alueilla tarvitset mahdollisesti apua. Tämä on tärkeää, jotta voit kehittää yhteistyöhön perustuvia suhteita ja osoittaa, että osaat ottaa kritiikin vastaan ammattimaisesti.
Käytä rakentava palaute hyödyksesi
Kun pääset eroon luonnollisesta puolustusreaktiosta, voit tarkastella asiaa objektiivisesti ja käyttää rakentavan palautteen hyödyksesi. Rakentavan palautteen kuunteleminen ja siitä oppiminen auttavat sinua kehittymään tehtävässäsi, mikä johtaa parempaan työtyytyväisyyteen ja avaa uusia mahdollisuuksia tulevaisuudessa.