Perjantaina 11. kesäkuuta koitti odotettu ja mielenkiintoinen päivä – se, joka oli kesätoimitusjohtajan kalenterista varattu CityBike Finlandin eli Kaupunkipyörien tiimiin ja toimintaan tutustumiselle. Aktiivisena kaupunkipyörien käyttäjänä odotin suurella innolla päivän kokemuksia ja oppeja.
CityBike Finland aloitti toimintansa Helsingissä vuonna 2016 ja laajentui Espooseen kaksi vuotta myöhemmin vuonna 2018. Pian tämän jälkeen toiminta alkoi myös Vantaalla, vaikkakin hieman erilaisella mallilla ja CityBike Vantaa -yrityksen alla. Nykyään keltaisia pyöriä on noin 5.500 ympäri pääkaupunkiseutua, ja niistä on syntynyt ikoninen ilmiö pääkaupunkiseudun alueelle. Ympäri vuorokauden toimivilla pyörillä pääsee aina kätevästi paikasta toiseen.
Aamuni lähti käyntiin tutustumalla liiketoimintaa pyörittäviin ja Adeccon rekrytoimiin palvelujohtaja Juha Pitkäseen ja esimiesroolissa toimivaan Jarno Nurmiseen, jotka pitivät mielenkiintoisen esityksen kaupunkipyörien lyhyestä, mutta menestyksekkäästä historiasta. Päällimmäisenä mieleeni jäi ydinkaksikon huipputehoinen ja sopeutumiskykyinen ote työhön – varsin hienosti toimiva yhdistelmä. Seuraavana vuorossa oli hieman erikoisempi perjantainen työiltapäivä, sillä pääsin CityBike:n kuskin kyytiin ja kädet savessa kuljettamaan ja huoltamaan pyöriä. Valitettavasti oma kädenjälki ei ehkä ollut aivan yhtä ammattimainen kuin kaupunkifillareiden omilla mahtavilla talenteilla! Päivä päättyi vierailuun CityBike Vantaan toimitiloissa, jossa pääsin tutustumaan Vantaan toimintaa vetävään ja esimiesroolissa toimivaan Jarkko Aholaan ja hänen tiimiinsä. Vantaan kaupunkipyörät toimivat hieman eri mallilla kuin Helsingin ja Espoon pyörät, ja espoolaisena oli mielenkiintoista nähdä ja oppia Vantaan kaupunkipyöräjärjestelmästä.
Vastuullisesti liikenteessä
Kuljettaessani kuskin kanssa keltaisia pyöriä ympäri kaupunkia kiinnitin huomioni jokaisella pyöräasemalla kiilteleviin aurinkopaneeleihin. Aurinkoenergialla toimivat pyöräasemat eivät myöskään ole ainoa esimerkki kaupunkipyörien ympäristövastuullisuudesta, vaan ekologisuus korostuu hyvin vahvasti kaikessa CityBike:n toiminnassa. Kaupunkipyörät tarjoavat helppokäyttöisen, edullisen ja esteettömän pääsyn pyörän selkään, ja samalla saa helposti sekä laskettua hiilijalanjälkeään että nostettua hyvinvointiaan. Helsingissä ja Espoossa yli 3,7 miljoonaa matkaa ajaneilla 60 000 kausikäyttäjällä (kaudella 2019) on todellakin iso positiivinen vaikutus ympäristöön!
Vieraillessani CityBike:n tiloissa opin lisäksi, että keltaiset polkupyörät harvoin, jos koskaan, päätyvät kaatopaikalle. Kiertotalouden hengessä toimivassa mallissa kuluneet komponentit ja tarrat vaihdetaan uusiin ja valtaosa pyöristä säilyy käyttökelpoisena jopa vuosikymmenen ajan. Toisin kuin esimerkiksi kiinalaisissa kaupunkipyöräyrityksissä, CityBike:lla panostetaan laatuun, huoltoon ja kunnostukseen. Näin vältetään ikävät ja ympäristölle haitalliset hitaasti ruostumaan jätetyt vuoret käyttökelvottomia pyöriä.
Kaupunkifillareita pyörittävät ihmiset
Vierailuni päätteeksi Juha kysyi, minkälainen ensivaikutelma minulle jäi päivästä. Kerroin, että yllätyin miten tehokkaasti CityBike Finlandin toimintaa pyöritetään, etenkin erityisen kiireisten kesäkausien aikana. Tuskin uskoisi, että lähes 6 000 pyörään liittyviä korjauksia, huoltoja, kuljetuksia ja asiakaspalvelua tehokkaasti pyörittävä organisaatio koostuisi kymmenistä työntekijästä, eikä sadoista. Tosin jokainen heistä on Adeccolaisena taloon tullut, ja osaajien löytäminen on Adeccon ydinosaamista. Myös CityBike:n menestyksen rakentaneet Juha, Jarno ja Jarkko ovat Adeccon rekrytoimia. Se on vaan niin, että yritys on yhtä kuin sitä pyörittävät ihmiset, ja yrityksen menestys rakentuu jokaisen yksilön teoista ja innostuksesta. Kuten Juha totesikin, tekijät ja osaajat – ei vain polkupyörät ja tekniikka – ovat sen takana, että kaupunkipyöräpalvelu liikuttaa kymmeniä tuhansia kaupunkilaisia paikasta toiseen.
Lue lisää kaupunkipyöristä!
Lue lisää globaalista CEO for One Month-yhteiskuntavastuuohjelmastamme.