Huijausyrityksiä Adeccon nimissä! Olemme saaneet tietoomme, että Adecco Finlandin rekrytoijina esiintyvät henkilöt ovat lähestyneet ihmisiä viesteillä Whatsapissa, Facebookissa, Messengerissä ja sähköpostilla. Näillä henkilöillä ei ole mitään yhteyttä Adeccoon. Jos epäilet saamasi viestin oikeellisuutta, voit tarkistaa Adecco Finlandin yhteystiedot kotisivuiltamme. Kaikki avoimet työpaikkamme löytyvät täältä sekä täältä!

Announcement bar for clients

Tulevaisuuden osaajat: Miksi hakijakokemuksella on merkitystä

Nuoresta iästäni huolimatta olen hakenut useita työpaikkoja lukuisissa eri yrityksissä. Hakijakokemukseni Adeccon CEO for One Month -kampanjassa erottui positiivisesti joukosta. Vaikka hakijoita oli Suomessa lähes tuhat, palaute ja kommunikaatio olivat jatkuvia. Tämä mahdollisti hakijan itsensä kehittämisen ja reflektoinnin seuraavissa vaiheissa. Jos hyvä hakijakokemus on mahdollista toteuttaa näin suurelle hakijamäärälle, ei ole tekosyytä sille, miksi sitä ei voisi toteuttaa kaikkialla.

Hakijakokemuksen merkitys

Kuvittele, että löydät kiinnostavan työpaikkailmoituksen, johon osaamisesi ja kokemuksesi sopivat mielestäsi täydellisesti. Päätät lähettää loistavan työhakemuksesi, minkä jälkeen jäät odottamaan yritykseltä yhteydenottoa. Parin kuukauden hiljaisuuden jälkeen saat takaisin automaattivastauksen: ”Valitettavasti valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun”. Ensimmäinen tunne on turhautuminen, ja saatat miettiä, miksi näin tapahtui.

Hakijakokemus on keskeinen osa brändin rakentamista – ei pelkästään vahvan työnantajabrändin, vaan koko organisaation brändin kannalta. Jos yritys väittää kaikkien sidosryhmien tyytyväisyyden olevan yksi sen tavoitteista, mutta ei panosta hakijakokemukseen, sen uskottavuus ja luotettavuus kärsivät. Tämä ei kuitenkaan ole ainoa syy siihen, miksi hakijakokemuksella on oikeasti merkitystä.

Hakijakokemuksen vaikutus yrityksesi tulevaisuuteen

Vaikka työnhakija ei tällä hetkellä vaikuttaisikaan sopivalta etsittyyn profiiliin, hakijakokemusta tulee lähestyä pitkällä tähtäimellä.

  1. Työnhakija voi tulevaisuudessa työskennellä joillekin tärkeistä asiakkaistasi. Jos hakijalla on hyvä kokemus yrityksestäsi, sillä on todennäköisesti positiivinen vaikutus liiketoimintaasi tulevaisuudessa. Toisaalta ihmiset muistavat usein huonot kokemuksensa erityisen pitkään, minkä vuoksi huono hakijakokemus voi vahingoittaa yrityksesi ja asiakkaan välistä yhteistyötä pitkäksi ajaksi.
  2. Jo parin vuoden päästä hakija saattaa olla etsimäsi työntekijä, jolla on oikeaa taitoa ja kokemusta yrityksesi avoimeen työpaikkaan. Kuitenkin myös muut yritykset kilpailevat kiinnostavasta hakijasta. Jos hakijan edellinen kokemus yrityksestäsi on ollut hänestä erityinen, olet etulyöntiasemassa kilpailijoihisi nähden.
  3. Hakijakokemus saattaa olla hakijan ensimmäinen todellinen kosketus yritykseesi. Se on myös hetki, jolloin ihmiset siirtyvät ulkoisen brändin piiristä sisäisen brändin vaikutukseen. Jos hakija tuntee olonsa arvostetuksi ja erityiseksi haun jälkeen huolimatta siitä, onko hänet valittu tehtävään tai ei, yrityksesi antama kuva on positiivinen. Tämä myös lisää merkittävästi heidän todennäköisyyttään hakea yrityksesi työpaikkoja uudestaan.

Palautteen tärkeys hakijakokemuksessa

Kun puhutaan uratavoitteellisista hakijoista, heitä kiinnostaa usein tietää, miten suoriutua paremmin tulevaisuudessa. Tämä nostaa esiin hakijoille annettavan palautteen merkityksen. Jos hakija ei tullut valituksi paikkaan, eikä hänelle kerrota, missä hän olisi voinut suoriutua paremmin, kuinka hän voi kehittyä? Tämä ei tarkoita esseen kirjoittamista jokaisen hakijan palautteeksi, mutta jo lyhyt vastauksen personointi hakijan suoriutumisesta hakuprosessin päätteeksi on automaattista vastausta parempi. Jos hakijoiden määrä on liian suuri, eikä kunnolliselle viimeistelylle ole aikaa, on esimerkiksi ilmoituksen kohdistaminen saattanut epäonnistua.

Hakijakokemuksen kannalta merkityksellisiä ovat myös jatkuva kommunikaatio sekä turhan odottamisen minimointi. Jos hakija ei etene screenauksesta eli hakijoiden alkukartoituksesta pidemmälle, täytyykö hänen odottaa vastausta, kunnes lopullinen valinta on tehty? Jos taas hakemusten käsittely vie paljon aikaa, viikoittainen sähköposti haun tilanteesta ja etenemisestä parantaa hakijakokemusta huomattavasti.

Kirjoittaja
Adecco

Muita sinua kiinnostavia blogitekstejä